2023. szeptember 1., péntek

Bazi nagy Toscan Kaland 2023 - 1. rész: Tervezés, szállás, parkolás

Már villog a kurzor egy ideje, de én még e sorok írásakor is azon gondolkozom mivel lehet(ne) ezt az egész utazást bevezetni... Fantasztikus volt, de rengeteg kutatómunkába és előzetes tájékozódásba került az, hogy viszonylag nyugodtan, idegeskedés nélkül (már amennyire ez lehetséges) túl lehessen élni autóval ezt a nyolc napot :) Ez a leírás nem tapasztalt olaszországi autózóknak/nyaralóknak van (és nem is a repülővel közlekedőknek), inkább az olyan kezdőknek, mint amilyenek mi voltunk. Az itt szereplő infók nagy része saját tapasztalaton, rengeteg gyűjtögetésen és - szerencse a szerencsétlenségben - mások kárán alapul.

A családom régóta tudja, hogy az első Olaszországi utam (Róma) óta ez az ország olyan nekem, mintha a lételemem lenne. Időnkét muszáj elmennem feltöltődni, de a bakancslistám elején hosszú idő óta a Toscan régió megismerése áll. Miután 7 éjszakát és 8 napot töltöttünk el az országban és mivel a Facebookos ismerőseim közül is többen kérdeztek privátban az utazással kapcsolatban, gondoltam megírom kalandos utunk történetét, a tapasztalatainkat és talán néhány ajánlás is belefér :)

1. TERVEZÉS

Az első és legfontosabb (egyúttal a kényelemes, idegösszeomlás mentes utazáshoz megkerülhetetlen) folyamat a TERVEZÉS, és a prioritások felállítása. Bár nyolcan indultunk útnak, a társaság teljesen rám bízta magát és teljes egészében én feleltem a "programokért", útvonalért. Ez egyrészről szuper, mert tényleg úgy állíthattam össze mindent, ahogy akartam (de persze mindenről folyamatosan egyeztettünk), másrészt jó nagy teher, mert ha bármi gikszer akad, mindenki tőlem várja a megoldást :)  Szóval az első rész leginkább erről fog szólni. Tervezés, szálláskeresés.

Az időpont kiválasztása: ez most bagatellnek tűnhet, de igenis fontos utánanézni, hogy az adott országban mikor, milyen ünnepnapok (esetleg hosszú hétvégék) vannak (nálunk a hónap fix volt az egyik útitársunk miatt). Mikor nem érdemes (Olaszországba) menni? Aki nem bírja a tömeget (ami amúgy is alap tavasztól-őszig) az ne utazzon augusztusban, és 3-4 napos ünnepi hétvégéken. Az olaszok nagy része augusztusban veszi ki a szabiját, tehát talán ekkor vannak a legtöbben (főleg a tengerparti felkapott nyaralóhelyeken) mert a turisták áradata mellett a helyiek is ekkor nyaralnak. Siena-ba nem érdemes a Palio idején sem menni (ez egy évben kétszer van, egyszer július 2-án, és egyszer augusztus 16-án). Kivétel persze, ha valaki konkrétan a palio-ra vágyik, de akkor foglaljon szállást minimum másfél évvel  - de inkább kettővel - hamarabb. :) Szerintem Siena olyankor bátran kitehetné a "Megtelt" táblát. :) Igazából ha valaki nem strandolni szeretne, hanem inkább várost nézni, akkor a tavasz és az ősz a legoptimálisabb (bár az időjárás szeszélyes, a turista pedig több, mint nyáron). Szóval mérlegelni kell. Mi kötve voltunk a nyárhoz, szóval ez nem volt opció, 2023. július 9-16-ig utaztunk, és két autóval mentünk. Már januárban belefogtam a tervezésbe, és még azt is megnéztem, hogy az adott városokban mikor van pl. piac, amikor tuti nem lehet parkolni és végül ezt (is) igyekeztem összehangolni :)

TIPP: Nekem a legjobban a Google dokumentumok használata vált be. Volt egy útiterv doksim és egy elszámolás táblázatom, amibe az utalásokat, kifizetéseket gyűjtöttem. Ezt megosztottam a résztvevőkkel (akikkel még csak egy városban sem élünk), így mindenki látott mindenhonnan mindent :))))

A városokban levő látnivalók megtervezésére (mi miután következzen stb.) a Google térképet használtam, amiben egyéni(!) térképeket is létre lehet hozni és így tervezni gyalogos-autós-tömegközlekedős útvonalat. Ehhez hoztam egy példát Veronából:

Ezek a tervek, bár menet közben nyilván módosultak - nagyon nagy segítséget nyújtottak a gyakorlatban! Mivel minden, amit meg szerettünk volna nézni jelölve volt, egyetlen kattintással tudtunk navigálni, és pillanatok alatt kaptunk információt a pillanatnyi látogatottságról, közeli éttermekről, fagyizókról :)  stb., stb.

2. SZÁLLÁS(OK):

Az első terv az volt, hogy két éjszakánként odébb toljuk a szálláshelyet, és úgy haladunk. Ezt gyorsan felülírta a józan ész hangja, ugyanis egyikünk sem szeretett volna bőröndből élni és folyamatosan költözködni, ráadásul a csapatból még senki sem járt Toscana-ban, és ugyebár egy újszülöttnek úgyis minden új :) Rövid újratervezés és a sofőrök kímélése céljából végül abban maradtunk, hogy félúton megalszunk odafelé (ez Görögország felé menet már egyszer bevált) és visszafelé is egyet, majd elindult a szálláskeresés a Firenze-Siena vonalon. Ez volt ugyanis az a két város, ami tutihótziherfix volt a programban. Két időpontban érdemes (szerintem) Olaszországban nyári szálláskeresésbe fogni. Vagy nagyon korán, vagy az utolsó pillanatban. Mindkettőnek van előnye és hátránya is természetesen. Én abszolút az előbbit tartom járható útnak (nem vagyok hajlandó azon idegeskedni, hogy lesz-e szállás), így 2023 januárjában elkezdtük a keresgélést. Elolvastam számtalan cikket, beléptem a Facebookon egy csomó csoportba és a Booking-on is aktívan nézelődtünk. Így lett meg az első szállásunk "félúton" Triesztben. A szállás neve: Trieste Panoramico. Ezt a booking-on találtuk, akkor még bőven 8 pont feletti értékeléseivel és az árával gyorsan meggyőzött minket. Egyébként nézem most az értékeléseket és a legtöbb olyanért hibáztatja, ami feketén-fehéren le van írva az adatlapján: nincs lift és emeletet kell mászni (ráadásul négyet). Cserébe nagyon-nagyon tiszta, van terasz, a matrac hihetetlenül kényelmes, a szobák tágasak (még a pótággyal együtt is), van wifi és légkondi (igaz csak mobil klíma), és mesés (lenne) a kilátás (de erről majd később). A belváros 3 km, a part 800 m, de busszal remekül lehet közlekedni. 3,1 Euróért lehet venni napijegyet.

Jöjjön a negatívum. Sajnos a friss értékelések teljesen helytállóak, nem véletlen húzták le a januárban még bőven 9 körüli értékelést. :( Odaérkezésünk pillanatában derült csak ki, hogy az egész épülettömb külső felújítása zajlik éppen, ami azt jelenti, hogy teljesen fel van állványozva és be van burkolva! Ebből az következik, hogy a teraszt abszolút nem lehetett használni, hiszen már a teraszajtót sem tudtuk kinyitni az állványzat miatt. A kilátás (vagyis a panoráma) mint olyan, megszűnt létezi (pedig ezért választottuk ezt a szállást), helyette a szép zöld hálót és az állványzatot nézhettünk. Az ablakokat éjszakára nem mertük nyitva hagyni, mert simán bárki kényelmesen bemászhatott (volna) bármelyik szobába. Természetesen nem a felújítás a baj, hanem, hogy erről korábban semmilyen információt nem küldött a tulaj. Szerintem a minimum az lett volna, hogy visszafizet valamennyit az árból, de "csak" az idegenforgalmi adót engedte el, ami a semminél több, de nem kárpótol... Jahh és odaérkezésünkkor a Wi-Fi éppen nem működött és ez így is maradt egész végig (a tulaj elmondása szerint ő erről nem tehet, az egész utcában probléma volt a szolgáltatással). Ehhez képest az, hogy nincs lift és fel kell mászni a negyedik emeletre bőrönddel nem nagy gond. Mi amúgy is úgy pakoltunk, hogy volt egy külön "Triest-es" bőröndünk, négyünknek egy-egy váltás ruhával és a pipere cuccokal. Így csak azt az egyet cipeltük fel, a többi a kocsiban maradt. Tesómék nem hallgattak rám, ők cipelhették fel az összes bőröndjüket (visszafelé okosabbak voltak :) ).

Mi csak kétszer egy éjszakát töltöttünk a szálláson, szóval nem volt vészes, de mindenképpen elszomorító volt, hogy nem azt kaptuk, amiért fizettünk.

Magáról a városról, a bejutásról és a látnivalókról egy másik bejegyzésben esik majd még szó bővebben.

A másik (fő) szállásunkat Siena mellett véletlenül, ajánlás alapján találtam a neten. Egy magyar házaspár üzemelteti, így találjátok meg: Toszkána Vendégház. Sienától pár kilométerre van, ahány platformon reklámozzák magukat ez a szám úgy változik öt, hat és nyolc között :) de tényleg nincs messze (kocsival). Mi a Bruno nevű apartmant foglaltuk le, mert azt írták, hogy "max. 10 fő", mi meg csak nyolcan voltunk.

Ezzel a szállással kapcsolatban a legtöbb hibát én követtem el, fogjuk ezt a foglalási rutintalanságomra és kezdjük a pozitívumokkal. Nagyon-nagyon kedves és segítőkész a hölgy (mi csak vele találkoztunk) aki intézi a szállásokat. Számomra nem derült ki, hogy ő(k) most a tulaj(ok), vagy csak az üzemeltető(k), vagy segítő(k), de igazából lényegtelen is. A környezet és a ház igazi Toscan hangulatot (na meg hőt) áraszt, fantasztikusan néz ki (kívülről).
Hibáztam a következőkben: nem kérdeztem rá, hogy van-e légkondi. Valahogy nekem ez már olyan természetes. Meg sem fordult a fejemben, hogy az olasz nyár kellős közepén egy autentikus kőházban nincs klíma. A honlap nem állítja, hogy van, én meg nem kérdeztem rá. Nincs. Az épületnek konkrétan olyan forróra melegszik fel a fala, ami télen simán elmenne radiátornak. Nem meleg, nem... Forró. És ezt sugározza befelé. Ez eléggé megnehezítette az éjszakai pihenésünket, minden reggel csatakosra izzadtuk a hálóruhánkat. A szobák berendezése meglehetősen puritán. Értem én, hogy autentikus, vagyis... most már értem, de na... A legnagyobb hibám azonban az volt, hogy nem néztem rá a fürdőszobára a weboldalon. Hat (majdnem) felnőttnek és két gyereknek is szükséges két fürdőszoba, de minimum egy fürdő és egy mellékhelyiség KÜLÖN. Itt ez egyben volt, és voltunk rá nyolcan!!!! Az egy helyiség eredménye: sorban állás meg stipi-stopi játék. Szerintem ezt az apartmant maximum négy személyre szabadna kiadni. Hangsúlyozom, ezekről a hibákról leginkább én tehetek, a szállásadó nem állít valótlanságokat. El kell mondjam: sokat tanultam ebből a foglalásból. Majdnem biztos vagyok benne, hogy ide nem térünk vissza. A szobánkban levő sötétítő függöny az első nap a kezünkben maradt, mert a karnis tiplistől szakadt ki a falból (vagyis inkább a vakolatból). A szobák kicsik, icipici ablakkal, egyszerűen képtelenség őket átszellőztetni. Mi négyen vagyunk egy család, az útitársaink pedig egy-egy pár voltak. Két szoba három-három főre volt berendezve és átrendezés szempontjából teljesen rugalmatlan volt a szállásadó. Ennek ellenére "stikában" átvittük a matracot a mi szobánkba, aminek az lett az eredménye, hogy a szekrényt már nem tudtuk használni, a bőröndökből öltöztünk, amik viszont már nem fértek be a szobába, így nagyrészt a folyosón tároltuk őket. Szóval minden szempontból melléfogás volt (a többi negatívumot már nem is említem, mert felesleges).

3. PARKOLÁS

Ha tervezésről van szó, Olaszországban mindenképpen érdemes figyelmet fordítani a parkolásra!!! Első körben érdemes tudni a ZTL zónák (Zona Traffico Limitato) meglétéről. Ezekbe a zónákba ugyanis engedélyköteles a behajtás (kivéve talán az elektromos autó, amivel elvileg bárhová be lehet hajtani). Természetesen ez nem olyan engedély, amit csak kérnünk kell és megadatik nékünk :D A ZTL zónába jellemzően csak a helyiek hajthatnak be és a szó legszorosabb értelmében vett "belvárost" érinti általában. Ha olyan szállodában/hotelban/apartmanban száll meg az ember, amelyik egy ilyen zónába esik, akkor a szállásadó tudja elintézni a behajtási engedélyt, amelyet rendszám alapján állítanak ki. Az ellenőrzés folyamatos, automatikus és kamerákkal történik. A büntetés csillagászati (100 és 300 Euró között), ráadásul úgy elvontatják az autót, mint a sicc, aminek visszaszerzéséért külön perkálni kell (150-200 Euró körül)! Sajnos mi láttunk is konkrét intézkedést (gyalogosan) és nem lettünk volna a tulaj(ok) helyében, amikor visszaérve a városnéző sétából az autónak csak a hűlt helyét találják. Külön Google doksiban gyűjtöttem össze a parkolókat, névvel, címmel és GPS koordinátával (ezeket az adott városnál meg is osztom majd veletek). Szerencsére ez a megoldás tökéletesen működött és a Google térkép nagyon okos, kis piros behajtani tilos táblával jelzi a ZTL zóna határát, erre és a figyelmeztető táblákra nagyon hangsúlyosan érdemes odafigyelni (ahogyan a kiegészítő tábláikra is)!

A másik "érdekesség" a parkolással kapcsolatban (értsd: kell a Xanax) azok a "kivéve ha" napok. Pl. találsz egy fehérre felfestett parkolóhelyet (a színekről kicsit később), megörülsz, otthagyod az autót és mire visszamész csak hűlt helye van. Ha "csak úgy" találsz az autódnak parkolót, mindig nézd meg a kiegészítő táblákat! Ugyanis előfordulhat, hogy ugyan általában megállhatsz ingyen, de pl. heti piacnapon, vagy takarítási napon TILOS megállni, különben elvontatják az autót. Isten áldja a Google kép alapján fordító applikációját (amit szintén elég sokat használtunk). Pl.: 'Mer 7-13 '  azt jelenti, hogy minden szerdán (mercoledi) reggel 7-13-ig nem lehet egyáltalán parkolni, mert pl. jön a "takarító autó" - ilyenkor nagy valószínűséggel nemcsak megbüntetik, hanem el is vontatják az itt maradt autókat (all in one). Hasonlóan jelzik a heti piacot is vagyis "mercato settimanale" ami egy délelőttre vonatkozik. Szóval érdemes ezekre nagyon-nagyon-NAGYON odafigyelni. Mi pl. Triest-ben találtunk 4 szabad, fehérre festett parkolót. Természetesen annak azonnal gyanúsnak kell lenni, ha a tökéletesen telezsúfolt utcán akad ilyen. Az is volt. Lefordítottuk a kiegészítő táblát és kiderült, hogy egy teniszpálya van a parkoló mellett és a parkolás csak a klubtagoknak engedélyezett. Szóval angolosan távoztunk.
Persze sokszor a fizető parkolás sem olyan egyszerű. Rendszerint automatában fizethetünk (olasz nyelven ofkorsz), de Volterrában az automata sehogyan sem akarta kiadni a jegyet, mire rájöttünk, hogy a rendszámot is meg kell adni. Ezt azért csinálják, hogy a lejárati idő előtt ne lehessen átadni másnak a jegyet. Szerencsére az olaszok roppant jó fejek és segítőkészek :)

Következő nehezítés a parkolók felfestésének színei. Egy újabb szentírás, amit érdemes betartani. A felfestések színeit és a jelentésüket gyorsan nézzük is át...
Kék: Fizetős parkoló - ide állhatsz, ha vettél parkolójegyet
Sárga: Legtöbbször helyieknek fenntartott parkoló - semmiképpen ne állj ide!
Fehér: Ingyenes parkoló - szabad a pálya, de nézd meg a kiegészítő táblát - már ha van
Zöld: Elektromos autóknak
Rózsaszín: Terhes nőknek (igen, komolyan)
Ahol nincs csík felfestve ott nem szabad parkolni!!!

Amire még érdemes figyelni, az az időbeli korlátozás. Sokszor csak 1, vagy 2 órára lehet az autót otthagyni. Ezt a táblán jelzik pl. 1h/1 óra vagy 20min/20perc. Ebben az esetben a kék műanyag órácskát kell kitenni a szélvédőre az érkezési időre beállítva (disco orario), de mivel turista ilyennel nem rohangál, akár egy papírdarabra is rá lehet ezt az időpontot írni (óra, perc) amikor odaálltok a parkolóhelyre.

A személyes meglátásom, hogy sokszor érdemesebb kiválasztani egy nagy parkolóházat a ZTL zóna szélén, vagy teljesen a városon kívül és inkább választani a fizetett parkolót és/vagy a tömegközlekedést. Akkor nem tépi ki az ember a haját már a parkoló keresésénél. Ne legyenek illúzióitok! Úgy behajtják a büntetést, hogy csak úgy csörög (a sok Euró). Másik jó tanácsom a korai indulás (már ha csillagtúrázik az ember, ahogy mi is tettük). A szabad parkolóhelyek 8-9 óra között teljesen elfogynak, és csak a hajtépés marad ;) A parkolóházakon a zöld „libero” feliratot kell figyelni a szabad helyekért, a pirosan villódzó „completo”-nál érdemes továbbhajtani, mert a parkoló tele van.

Az autóval utazás, útvonalterv egy következő bejegyzésre marad, mert ez már így is igen-igen hosszú lett :)