2023. szeptember 2., szombat

Bazi nagy Toscan Kaland 2023 - 2. rész: Utazás autóval, autópályák, tankolás



Ahhoz, hogy büntetés, fennakadás és minden egyéb nélkül megússzuk az olasz autózást, érdemes lehet néhány jó tanácsot meghallgatni. Kezdjük is meg utunkat az autóval... :)

Az első lépés, hogy eldöntsük merre is vesszük az irányt. Ausztria vagy Szlovénia felé. Én most ez utóbbiról fogok írni, tekintve, hogy mi ezt választottuk. Jóval közelebb volt nekünk (órákban mérhető), nem kevésbé szép és tiszta és viszonylag minimális szintkülönbségeket kell csak autózni. 



1. AUTÓZÁS SZOLVÉNIÁBAN:

Ha Szlovénia mellett döntöttünk, akkor jöhet az autópálya matrica vásárlás. Mindenképpen a hivatalos weboldalról érdemes matricát vásárolni! Lehet máshonnan is, de drágább és számomra mindig kérdéses, hogy valós lesz-e a vásárlás, vagy jön a büntetés. A hivatalos weboldal a https://evinjeta.dars.si/selfcare/en

Régebbi cikkeknél még látom, a mondatot: "mindenképpen ragasszuk ki a matricát a szélvédőre". Ez azonban megszűnt. A matricás rendszer nagyjából ugyanúgy működik, mint nálunk. Két nagyon fontos dologra kell figyelni: dátum és díjkategória (autó mérete). ITT találtok magyarul is infókat. A lényeg, hogy három díjkategória van (a teherautókkal most nem foglalkozunk).

1: "Az 1. díjkategóriába az egy-nyomtávú gépjárművek tartoznak. Egy-nyomtávú járműveknek azok a járművek minősülnek, melyek nyomszélessége legfeljebb 50 cm." (tehát a motorok)

2A: "A 2A díjkategóriába a legfeljebb 3500 kg megengedett legnagyobb össztömegű járművek tartoznak, melyik első tengely feletti magassága legfeljebb 1,3 m (a személygépjárművek, egyterűek, terepjárók, SUV-ok és ú.n. pickupok többsége)."

2B: "A 2B díjkategóriába a legfeljebb 3500 kg megengedett legnagyobb össztömegű járművek tartoznak, melyik első tengely feletti magassága legalább 1,3 m (nagyobb kombik és könnyű haszongépjárművek)."

Ez trükkös volt, útitársaink megúszták a 2A-val, mi sajnos már a 2B-be tartoztunk a transzporterrel. Ha bizonytalan vagy, hogy melyik díjkategóriát kell választanod, akkor ITT találsz segítséget.

Időtartamban a következő lehetőségek vannak:

Éves e-matrica és féléves e-matrica: A megnevezés elég egyértelmű, most nem is foglalkoznék velük, mert aki nyaralni megy, az nem hiszem, hogy ilyet vásárolna :)

Havi e-matrica: A havi e-matrica a vásárló által meghatározott érvényességi idő első napjától a következő hónap azonos napjáig érvényes, és ha e hónapban nincs ilyen nap, akkor e hónap utolsó napjáig. Példa: ha a havi e-matricánál megjelöli, hogy 2022. április 15-től érvényes, akkor az autópályákat és gyorsforgalmi utakat ezzel az e-matricával 2022. május 15. napjának 24. órájáig használhatja. Ha az érvényesség kezdeti dátumaként 2022. május 31-jét jelöli meg, akkor a havi e-matrica érvényessége 2022. június 30-án jár le

Heti e-matrica: A heti e-matrica érvényessége a vásárló által meghatározott érvényességi idő első napjától kezdve hét egymást követő napig tart. A heti e-matrica érvényességének első napja mindig beleszámít a hét napba (tehát a heti e-matrica az érvényességi idő első napján és a következő 6 napon érvényes). Példa: ha a heti e-matrica érvényességének kezdőnapjaként 2022. április 15-öt, pénteket jelöli meg, akkor ezzel az e-matricával 2022. április 21-ig, azaz csütörtök éjfélig használhatja az autópályákat és gyorsforgalmi utakat.

Sajna itt ért a második "csapás" minket, ugyanis az egy hétbe nem fértünk bele (hiszen vasárnaptól-vasárnapig voltunk, tehát nyolc napig) ezért kénytelenek voltunk a havi opciót választani. A "normál" autóra ez 32 EUR volt, nekünk a transzporterre 64 EUR. Bevallom ez kicsit fájt.

Ha online vásárolunk, akkor arra kell figyelni, hogy az érvényesség kezdőnapjának nem lehet megadni azt a napot, amelyen vásárolunk. Azaz legalább egy nappal korábban kell megvenni, és legfeljebb a 30. napot lehet megadni kezdési időpontnak a vásárlástól számítva.
Természetesen meg lehet venni a matricát közvetlenül a határátlépés után is, benzinkúton (de azt hallottuk, hogy még itthon is a határ előtti MOL kúton). Csak ha az ember elvéti.... 

Nézzük meg akkor a legfontosabb Szlovén közlekedési szabályokat:
Hazánkhoz hasonlóan télen-nyáron nappal is kell használni a tompított fényszórót, előzés alatt végig indexelni kell, a megengedett véralkoholszint vezetés közben a 0,5 ezrelék, a biztonsági övet elől és hátul is kötelező használni, az elsősegély doboz mellett pedig, kötelező a tűzoltó készülék is! A sebességhatárok személyautók számára: 50 km/h (lakott területen), 90 km/h (lakott területen kívül), 110 km/h (gyorsforgalmi úton, ez kék színű autópálya táblával jelölve), 130 km/h (autópályán, zöld színű autópálya táblával jelölve). Néhány autópálya szakaszon 110km/h a sebességhatár (pld. A5 magyar határ-Maribor), az alagutakban pedig általában 100 km/h. A szlovén rendőrség rendszeresen méri a sebességet, az alagutakban pedig több helyen átlagsebességet is mérnek, amelyeknél már kisebb sebességtúllépést követően is postázzák a büntetést a gépjármű tulajdonosa részére.
A szlovén jogszabályok értelmében tilos dohányozni olyan járműben, amelyben 18 év alatti személy is utazik.

"Szlovénia a schengeni övezet része, így alapesetben a magyar-szlovén határon nem kell külön ellenőrzésre számítani, ugyanakkor Szlovéniában mindenkinek kötelezően rendelkeznie kell személyazonosító okirattal. Magyar állampolgárok esetében ez lehet érvényes útlevél, személyazonosító igazolvány vagy fényképes kártya alakú ideiglenes személyazonosító igazolvány. Aki ezen okmányok valamelyikével nem rendelkezik, szabálysértési bírságra számíthat, amelynek összege akár 500€ is lehet. A kiskorúaknak szintén rendelkezniük kell az előbb említett okmányok valamelyikével. A magyar vezetői engedély Szlovéniában nem alkalmas személyazonosság igazolására.
Szlovéniában továbbra is érvényben van az országban 3 napnál több időt tartózkodó személyek regisztrációjának kötelezettsége. Ennek értelmében, azoknak, akik 3 napnál többet tartózkodnak az országban a jogszabály értelmében regisztrálniuk kell a helyi rendőrségen (ez alól kivételt jelentenek a hivatalos szálláshelyek, akik elvégzik a regisztrációt). Az eljárás díjmentes."

Ezzel nagyjából le is tudtuk a Szlovén szabályokat, autózhatunk tovább Olaszországba. :)

2. AUTÓZÁS OLASZORSZÁGBAN:

A magyar jogosítványt az olasz hatóságok ugyanúgy elfogadják, ami extraként kötelező, az a nemzetközi zöldkártya. Ezt mindenki a biztosítójánál igényelheti akár e-mailben vagy weboldalon keresztül is. A megengedett véralkoholszint 0,5 ezrelék. A gépkocsikban vezetés közben mobiltelefon használata csak kihangosítóval szabályos. A gépjárművek számára autópályán (autostrada), szupersztrádán (superstrada), gyorsforgalmi úton, autóúton, közforgalmú úton és városi körgyűrűn (tangenziale) éjjel-nappal kötelező a tompított fényszóró használata. Megfelelő fényviszonyok mellett alternatívaként megengedett a helyzetjelző világítás használata, de hidakon, erdőkben és alagutakban kötelező felkapcsolni a tompított fényszórókat. Az autóban mindenképpen kell lennie egészségügyi ládának, elakadásjelző háromszögnek és láthatósági (vagy bármilyen fényvisszaverő) mellénynek (az utasok számának megfelelően, tehát öt utas-öt mellény). A 3,5 tonnát meghaladó tömegű gépjárművekben mindezeken felül kötelező tartozék a mobil, halonnal oltó tűzoltó berendezés. A jármű összes utasának, aki baleset vagy műszaki hiba miatt az autót elhagyja, kötelező a mellény használata. 

A sebességhatárok betartásához érdemes ismerni a különböző úttípusok jelölését is. Ezek a következők: autópálya: zöld alapon fehérrel egy betű és egy szám (pl. A1 stb.); autóút: kék SS; közút: SP (fehér alapon fekete betűvel). (Olaszországban az autópályákat zöld tábla jelzi, míg az autóutakat kék, tehát pont a magyar színek ellenkezője. Ez főleg Pisa, Firenze vagy Siena környékén elég félreérthető, ahol ellenkező irányban jelzik ugyanaz a várost a különböző színű táblák.)
Olaszországban az EU általános szabályai érvényesek, tehát autópályán 130 km/h, autóúton 110 km/h, lakott területen kívül 90 km/h, lakott területen 50 km/h a megengedett sebesség, ha a táblák másként nem rendelik. A látási viszonyokat alapvetően befolyásoló időjárási körülmények között (például heves esőben) a sebességhatárok autópályán 110 km/h-ra, autóúton pedig 90 km/h-ra mérséklődnek. Ködben ez az érték maximum 50 km/h lehet. A háromsávos autópályákon (superstrada) – ahol ezt táblával is jelölik – 150 km/h-val is haladhatunk.
Sebességmérésnél a „Controllo elettronico della velocitá” felirat figyelmeztet, majd néhány száz méteren belül feltűnik a mérőpont is. A “TUTOR” felirat azt jelenti, hogy az adott útszakaszon két pont között számolja ki az átlagsebességet. 
Ha valaki lerobban akkor elsődleges szabály, hogy tilos vontatni! Ki kell hívni egy autómentőt ami egy közeli autószerelőhöz viszi majd az autót és utasait. Ez az egész ország területére érvényes, érdemes betartani.

Olaszországban, Szlovéniával ellentétben nem matricás a rendszer, az autópályák fizetőkapukkal működnek, kilométer arányosan kell fizetni. Na ez nem volt a kedvencünk. Legtöbbször használható készpénzzel, bankkártyával és Telepass-sal is, de ez utóbbi ránk, külföldiekre nem vonatkozik! (A Telepass egy érzékelő, amit az első szélvédőre szerelnek (mindössze néhány eurós havidíjért), hogy készpénzes vagy bankkártyás fizetés helyett egyszerűen csak áthajtsanak a kapukon, a díjat pedig automatikusan levonják a bankszámlájukról.) 
Tehát a kapuknál: kék és fehér tábla alá sorakozás rendben, a csak sárga "TELEPASS" táblával ellátott sor viszont tiltott zóna. :)



Már említettem, hogy nagyon sok Facebook csoportban olvasgattam az indulás előtt és sajnos viszonylag sok a gond ezzel a kapus rendszerrel. A leggyakrabban előforduló hiba, hogy a kapu fizetés nélkül felnyílik (vagy már eleve nyitva van) a gyanútlan autós átsuhan és aztán jön a büntetés. Szóval érdemes megjegyezni: nem autózhatunk ingyen az olasz autópályákon! Olyan nincs. Ha mégis felnyitott kapuval találkoztok, akkor érdemes lejegyezni a felhajtás és/vagy lehajtás helyét és felkeresni az autópálya felügyeletet. Mi is jártunk így az egyik lehajtónál. Megálltunk szinte azonnal, volt ott egy kis konténerház, ahol kifizettük a díjat és kaptunk bizonylatot. A másik (számomra teljesen érthetetlen dolog), hogy a lehajtóknál az ég egy adta világon semmilyen igazolószelvényt nem adtak az automaták a fizetésről. Zéró, nulla nyente, nyista, nincs. A bankkártyás fizetésnél nem csippan, nem villan, konkrétan nem történik semmi. Felnyílik és kész. Szóval érdemes figyelni a telefont, jött-e sms a banktól. Azt se gondolja senki, hogy nem jön a büntetés meg itthonra. De. Megérkezik. Ezen nem érdemes "spórolni". Ééééés itt jön a képbe, hogy sajna az olasz autópálya sem olcsóbb semmivel, mint Szlovén társa. Érdekességképpen elárulom, hogy kétszer nem fizettük ugyanazt az összeget ugyanazon a szakaszon :D Ami egyszer 13,7 EUR volt, az a következő alkalommal már csak 12,4 EUR. Boszorkányság, de ők tudják... A Triest-Siena közti út kb. 70 Euró körül lehetett nekünk összesen (csak oda). Ezen az oldalon lehet pályadíjat kalkulálni.



3. TANKOLÁS

Árakat nem írok (hiszen az mindig változik) inkább általánosságokat. Olaszországban a legdrágább a benzin, és Szlovéniában volt a legolcsóbb (de nem mindegy hogy hol). Mi igyekeztünk úgy tankolni, hogy Olaszban kelljen a legkevesebbet, ezért itthon csak annyit tankoltunk, hogy kényelmesen átérjünk Szlovéniába, ott teletankoltunk, majd az olasz határ előtt frissítettük a készletet. Fontos jó tanács, hogy ne az autópálya mellett tankoljatok. 5 perc kitérővel súlyos Eurókat lehet spórolni! Benzinárakról ITT tájékozódhattok, kutanként.
Egy csomó helyen vannak önkiszolgáló kutak, ahol ha magunknak tankolunk, megint csak spórolhatunk. Nem nagy ördöngösség, ITT találtok róla videót.
A Google térképnek itt is nagy hasznát vettük. Nem néztem előre pihenőhelyet, ahol jó volt az értékelés ott megálltunk. Szlovénia elég kicsi, időben indulva gyorsan átautózható.

4. AZ INDULÁS

Bárki, bármit is mond, a hajnali indulással jár az ember a legjobban. Nincs meleg, nincs dugó, nincsenek karbantartó munkások, vagy gyepnyíró autók stb. az úton. Plussz szavazat a vasárnapi indulásra, mert akkor kamionstop van, tehát (a néhány kivételes hűtőkocsin kívül) nincsenek nagy böszme jószágok a komplett külső sávban. :)  (Elnézést a kamionos olvasóktól.) A szombat necces, mert a legtöbb helyen akkor van a turnusváltás. És bár a legtöbb szállást csak délutántól lehet elfoglalni, inkább várost néztünk és tengerpartoztunk a dugóban csücsülés helyett :)

Sokszor felmerül az a kérdés is, hogy érdemes-e elkerülni a fizetős utakat. Nos, a Google térkép erre is gyorsan választ ad. Az 5-6 órás útból nagyon gyorsan lesz (alsó hangon) a duplája, nem beszélve a szintkülönbségekről! Az autópályákhoz ugyanis alagutat vájtak a dombokba/hegyekbe, míg sima autóúton az utak bizony rendesen kanyarognak fel és le :)

5. MINDENKÉPPEN AJÁNLOTT

Utasbiztosítás és ha van rá lehetőség (tehát nem túl öreg az autó) akkor gépjármű asszisztancia. Amennyiben ez utóbbi nem lehetséges, akkor érdemes alaposan átvizsgáltatni az autót indulás előtt, mert az esetleges elszállítás-javíttatás őrülten drága... Mindenképpen érdemes odafigyelni a megfelelő sebességre és a parkolási rend betartására, mert a büntetés Euróban érkezik és elég magas összeg tud lenni. Kell még minden utasnak érvényes személyi igazolvány (vagy útlevél), EU-s egészségbiztosítási kártya és az autóra nemzetközi zöldkártya.

Ajánlott oldalak:
Toszkána mánia: https://toszkanamania.hu/
Szlovénia info: http://szloveniainfo.hu/hasznos-informaciok/szlovenia_autoval/
Nagykövetség: https://ljubljana.mfa.gov.hu/page/legfontosabb-konzuli-tudnivalok-2017-nyar
Konzul info: https://konzinfo.mfa.gov.hu/utazasi-tanacsok-orszagonkent/szlovenia?szlovenia=
Autós utazáshoz: https://www.italieonline.eu/hu/olaszorszagi-nyaralas-autoval-2023-434.htm

A cikksorozat előző részét ITT találjátok.


Nincsenek megjegyzések: