2022. április 27., szerda

PROXXON Micromot ThermoCut, Shifting Lands és Csillagkapu projekt

 Mikor a Facebookon elkezdtem posztolni az alakuló Csillagkapu diorámámat (nem sajnos idő hiányában még mindig nincs készen), többen is kérdeztétek, hogy miből készül és mivel vágom. Ez a poszt erről fog szólni :)

Az első és legégetőbb kérdés, a miből... A válasz pedig egyszerű: extrudált polisztirol habból (XPS). Ilyet minden barkács áruházban, Tüzépen lehet kapni, az én beszerzési forrásom a GOMÉP és a  STAVMAT Kft. Előbbi Lajosmizsén, utóbbi Kecskeméten, de szerencsés vagyok, mert mindkét céghez saját dílerem van :)

Régóta dolgozom ezzel az anyaggal, de a legvékonyabb elérhető méret 2 cm, és sokkal sűrűbben lehet találkozni az 5 és 10 cm vastag lapokkal. (Van vékonyabb polisztirol lap is, pl. laminált parketta alá, de azok kevésbé jól formázhatóak). A vastagság viszont a vágás szempontjából necces. Először egy kis kézi vágót vettem. Ezzel úgy dolgoztam, hogy két fémvonalzó közé szorítottam az elnagyoltan felvágott XPS lapot, majd így vágtam ki. Kicsit (nagyon) macerás volt, és viszonylag keskeny csíkokban tudtam csak dolgozni, de a szikés vagdicsoláshoz képest határozottan előrelépés.

Régóta követem Black Magic Craft YouTube csatornáját, ott láttam szuper asztali vágót, kiegészítőkkel. Ez volt a PROXXON Micromot ThermoCut, ami szerencsére Magyarországon is elérhető (igaz nem olcsó) a Conrad webshopjában. Megdumáltam a Jézuskával, hogy én bizony karácsonyra ilyet kérek, és úgy tűnik jó voltam tavaly, mert bizony meg is hozta nekem ;) Ez a masina egy forró fém szállal vágja a Polisztirolt, amely tetszőlegesen mozgatható is az U alakú tartó karon.



Találtok róla videót itt:


Az első tapasztalatom vele az volt, hogy a gyárilag hozzá járó vonalzó nem túl jó... Sőt! Igazából egyáltalán nem szerencsés. Túl alacsony, és túl instabil. Persze még így is hatalmas minőségi javulás volt a kézi vágás után, de nem az igazi. Szintén a fenti videóban említik a Shifting Lands oldalt, ami kifejezetten ezekhez a vágókhoz árul kiegészítőket. De veszettül jó kiegészítőket!!! Első blikkre azt hittem Amerikában van a cég, és így szinte esélytelen onnan bármit is rendelni (vám, stb.), de szerencsére tévedtem. Itt van a "szomszédban", Hollandiában :) Igen. Nem olcsó. Ez tény. De precíz, és kimondottan ehhez a vágóhoz gyártott eszközök. Első körben"csak" egy Guider Pro-t rendeltem, amivel a pontos, egyenes vágás hirtelen gyerekjáték lett. IMÁDOM!




A másik amibe rögtön szerelmes lettem az oldalon (sok más mellett), az az "oszlop készítő sablon". Egy sablonnal kétféle oszlopot lehet készíteni. ebből rendeltem (egyelőre) egyet. Ilyen lett az első próbavágás:




A legkisebb, egészen minike oszlop sablont, ajándékba küldte a cég :) és egyelőre csak az egyik oldalát próbáltam ki.

A működését ebben a videóban tudjátok megnézni (egyszerű, de nagyszerű):


Azonban a csillagkapu projektbe már hamarabb belekezdtem, mint ahogy megérkezett volna a cucc, így saját oszlopokat gyártottam téglatestekből és vékonyra vágott XPS lapokból (telefonos fotók, bocsi!).



A csatornák kivágásához az oszlopsablonok mintájára könyvkötészeti szürke lemezből készítettem sablont. A fémszál bár forró, de nem égeti meg/gyújtja fel ezt a vastag papírt.



A kiindulási tervek, még textúrák nélkül:



Textúrákkal (és kupival a háttérben):


...ééééés életem első figura festése:



Nos itt tartok most a projekttel. Az asztalos már elkészítette az alapot, amibe majd az egész belekerül (remélhetőleg még idén). 

Ami pedig a cikk főszereplőjét, a PROXXON Micromot ThermoCut-ot illeti, maximálisan elégedett vagyok! :)



Nincsenek megjegyzések: