2019. január 28., hétfő

Kincsesláda a tenger mélyéről


Már többször tartottam bemutatót a fenti ládika elkészítésének (egy egyszerűsített) módjáról, és mindig nagy sikert aratott, így gondoltam megosztom pontosan hogyan is készül ez a "bővített" (értsd: részletesebben kidolgozott) verzió :)

Felhasznált eszközök és alapanyagok:

Első lépésként a ládát (kívül - de lehet belül is) lefestettem a Delicate metál akrilfesték család ezüst színével. Miért nem barnára? Egyszerű: mert naaaagy kedvencem ez a festék!



A következő "trükköt" elég gyakran alkalmazom. Ezzel a módszerrel deszka hatásúvá lehet tenni, az amúgy teljesen sima (és unalmas) fa felületeket.
Először egy éles szikével fémvonalzó mentén, 2-3 húzással viszonylag mély bevágást készítek a felületre, egymástól különböző távolságra.


Ha ez megvan, elveszem a vonalzót, kicsit megdöntöm a szikét, és az eredeti bemetszés mellett kb. 1-1,5 mm-re húzva az eszközt keskeny nútot vágok a felületbe.


Kicsit lecsaptam a szikével a dobozom peremét is.


Ezután a csiszolás következett. Nem érdemes elhagyni ezt a lépést, mert a natúr fadoboz az első réteg festék nedvességtartalmának hatására "kiszőrösödik". A csiszolással ez egyszerűen megszüntethető.


A nútokat legegyszerűbben egy egyenes oldalú körömreszelővel (vagy félbehajtott csiszolópapírral) lehet egyenletesre csiszolni.


(Közben azért segítségem is volt ám! :) )


Csiszolás és portalanítás után ilyen végeredményt kaptam:


Ezután még egy rétegben lefestettem a felületet a Delicate metál ezüsttel. Az alábbi kép jól mutatja miért is imádom annyira ezt a festéket. A festés irányának megváltoztatásával, bizonyos szögből úgy tűnik, mintha két színnel festettem volna. Bár a mostani projektnél ennek nem lesz jelentősége, de ezzel tökéletesen lehet csiszolt fém felületeket utánozni.


Újabb, igazán látványos eredményt produkáló alapanyag következik, ez pedig a Transzparens repedő gél. Ez egy két komponensből álló szett, a használatáról ITT találtok részletes videót. Először az egyes fázist kentem fel (ecsettel), leginkább a sarkokra és a szélekre.


Miután az első fázis átlátszóra száradt, festőkéssel felvittem a másodikat. Igyekeztem néhány helyen szándékosan vastagabban, máshol vékonyan kenni. Véletlen sem akartam, hogy egyenletes legyen.



A gél száradás után tökéletesen átlátszó lett. A vastagabban felhordott részeken szép nagy és széles repedések keletkeztek, míg a vékony területeknél egészen apróak.


Dekorgumiból 3 cm széles csíkokat vágtam, ezek lesznek a ládát összetartó vaspántok. Irodai lyukasztó segítségével pedig elkészítettem a szegecseket, amik majd a pántot tartják.


A dekorgumit fényes Heavy Body Gel-el felragasztottam, és a gélpaszta száradásáig maszkolószalaggal rögzítettem.


A szegecseket is a HBG-vel ragasztottam fel.


Ezután következtek a kagylók. Igazából ezek felragasztására is alkalmas lenne a HBG, de sajna a türelmetlenebb fajtából való vagyok, így ezeket ragasztópisztoly segítségével rögzítettem. Nem tudom más hogy van vele, de elég sokat küzdöttem eddig a ragasztópisztolyokkal. A legtöbb (olcsóbb fajta) orrán-száján folyik, még akkor is, amikor éppen nem ragasztok vele. A drágák biztosan jobbak (?) de azok... nos drágák :) Amióta megvettem ezt a Parkside pisztolyt, a többit elő sem vettem. Nagyon jó áron volt, és egyáltalán nem csöpög! 



A kagylók felragasztásánál mindenképpen figyelni kell rá, hogy úgy legyenek rögzítve, hogy a dobozt még szét lehessen nyitni!!!


Ezután a dekorgumit is átfestettem az ezüst akrilfestékkel.


A ládika már egészen jól nézett ki, de a felület túlságosan "steril" volt még. Egy évekig a tenger mélyén heverő láda, tuti jó koszos lenne :) így tehát össze kellett koszoljam a felületét. Ehhez kétfajta médiapermet festéket használtam (antik aranyat és feketét), amiket sima konyhai mosogatószivacs segítségével vittem fel a felületre.




Ezután következhetett a pántok és a szegecsek rozsdásítása, amihez a Rozsda effekt festék szettet használtam. Ennek a használatáról már forgattam egyszer videót, amit meg is találtok ITT, a Pentart YouTube csatornáján.



Odavagyok ezért a textúráért!


Innen már csak némi algásodás hiányzott, amihez a Moha és pázsit pasztákat használtam. Erről is van már videó ITT, szintén a Pentart YouTube csatornáján. Nagyon könnyen kezelhető és látványos alapanyag, mióta megjelent, az egyik kedvencem lett.




A felület további öregítése érdekében örök favoritomat, az umbra Antikoló pasztát használtam. Ezzel emeltem ki a repedéseket és a "deszkák" közötti nútokat.



Ezüst metál viaszpasztával átsimogattam a szegecseket, hogy kissé kiemelkedjenek a rozsdás felületből.







Ezután már csak néhány simítás maradt hátra. Fenyőzöld és almazöld matt akrilfestékkel néhány helyen árnyaltam az "algás" felületeket, mintha az algatelepek terjednének.


A végeredmény:







Remélem tetszett és kipróbáljátok!


2 megjegyzés:

norono írta...

Nagyon köszönöm,hogy megosztottad velünk ennek a csodahelyes doboznak az elkészítését!!! :)

Veronika írta...

Csodálatosak a munkák,amit eddig megnéztem. Nagyon sajnálom,hogy régen tudtam eljutni az oldaladra. Köszönöm szépen.