2018. április 3., kedd

DIY Kerámia hatású ékszerek

Mostanság az egyik kedvenc anyagom a levegőn száradó gyurma. Hihetetlenül sokrétűen felhasználhat anyag, és ha betartunk egy-két íratlan szabályt (ITT írtam róluk), akkor szinte elronthatatlan, ráadásul gyerekekkel is könnyedén használható. Az én nagy kedvencem a DAS márkájú, ami gyorsan szárad, könnyű vele dolgozni, és nem zsugorodik, nem reped.

Készítettem már (különböző levegőn száradó gyurmákból) tündérházikót befőttes üvegből...



...vagy legutóbb, kerámia hatású ékszereket a Penta blogon.


Ma ismét ékszer készítésre invitállak benneteket, és ezúttal is a kerámia hatás lesz a cél, de most krémes akrilokat és üveglakkot használunk. Mutatom mi készül:


Első lépésként nyújtsuk ki a gyurmát. Próbáljunk egyenletes vastagságot elérni (bocsánat, a további fotók táblagéppel készültek). 


A minta kialakításához sokféle eszközt használhatunk, erre mutatok most néhány példát. Először egy nagyon aprólékos mintájú, fém stencillel próbálkoztam (és tökéletes lett).



Ezután Pentart 3D stencilt használtam (ez is szuper!):


Végül különféle bélyegzőkkel (Stamperia és Scrapfellow) is próbálkoztam (tökéletessss):


Ha ezzel megvagyunk, nincs más hátra, mint egy penge (vagy kés) segítségével feldarabolni, és a szerelőkarikának lyukat készíteni.



A gyurma szélei a vágás során nem lesznek egyenletesek, de ez nem gond! Száradás után egyszerűen csak csiszoljuk le őket. Amennyiben lehetséges, hagyjuk a medálokat természetes úton megszáradni. Bizonyos gyurmatípusok (pl. Jovi) nem kedvelik a radiátoros szárítást (megrepednek tőle). A levegőn száradó gyurma puhításáról/tárolásáról ITT egy szuper videó (én is ezt a módszert használom).

Most következhet a festés! Pentart Krémes akrilokat használtam (de a sima akrilfesték is tökéletesen megteszi) azok közül is leginkább mattot. (Matt: Rózsaszín/Rose, Padlizsán/Eggplant, Mentazöld/Mint green, Türkizkék/Turquoise blue, Sárga/Yellow Metál: Világoszöld/Light green)


Első lépésként lefestettem az egészet egyszínűre a mentával (az oldalait is, a hátulját is!).


Picit vártam, hogy száradjon (ezt gyorsíthatjuk hajszárítóval vagy hőlégfúvóval), majd nedves törlőkendővel töröljük vissza.


Ismételjük ezt a műveletet a többi színnel addig, amíg elégedettek nem vagyunk.




Ha azt szeretnénk, hogy a minta jobban látszódjon, száradás után csiszoljuk meg (azt vegyük számításba, hogy amikor ráöntjük a gyantát, valamennyit sötétedik! Ha ezt szeretnénk elkerülni, akkor festés előtt fehér akrillal kenjük le a megszáradt gyurmát).

Az alábbi képen bal oldalon a csiszolatlan, jobb oldalon a csiszolt.


Mielőtt ráöntöttem volna az üveglakkot, szerettem volna kipróbálni még valamit. Mégpedig repedezett felületet adni valahogyan a "kerámiánk"-nak. Ezért kétfázisú repesztőlakkot használtam (mikrorepesztő szett). Ezeknek a lakkoknak (kétfázisú repesztők) a használatáról már írtam egyszer a Scrapfellow-n, amit ITT találsz. A kialakult repedéseket folyékony patinával emeltem ki.



Most következhet az üveglakk. Bevallom, ez volt az első kísérletem ezzel az anyaggal (de tuti lesz még több, mert fantasztikus!), tehát teljesen kezdőként álltam neki. Az üveglakk, tulajdonképpen egy átlátszóra száradó két komponensű műgyanta (ITT találtok videót róla). Első lépésként mérjük ki a komponenseket 1:1 arányban, majd NAGYON ALAPOSAN KEVERJÜK ÖSSZE!


 

Egy vékony spatula segítségével vigyük fel az üveglakkot a medálokra, és oszlassuk el.



A keletkezett buborékokat hő segítségével tüntethetjük el. Vihargyújtót szerettem volna használni, de persze senki sem dohányzik nálunk, venni meg elfelejtettem, így maradt a hőlégfúvó. Ha ezzel dolgozunk, vigyázzunk, hogy az erejétől a gyanta le ne folyjon a felületről.


Ha ezzel megvagyunk, tegyük félre a medáljainkat száradni. A gyanta teljes átszáradási ideje 48 óra! Ezután sima vízbázisú (vagy oldószeres) lakkal kenjük le a hátulját is.

A legigazibb kerámia hamisítvány (alsó kép) a legutolsó medál lett; ez volt az, amin használtam a kétfázisú mikrorepesztő lakk szettet (a gyanta előtt). Az utolsó előtti is izgalmas hatású lett, ezt festés után chameleon akrillal is átsimogattam.


Mikrorepesztő szett, folyékony patina és üveglakk (Imádom! Tényleg olyan, mintha most vettem volna ki a kemencéből!):


Chameleon akrilos"átsimogatás" a festés felett:




Tulajdonképpen végeztünk is, már csak egy kis szerelés, és kész a hordható "kerámia" medálunk.


Remélem tetszett, és kipróbáljátok :)


2 megjegyzés:

norono írta...

Csodálatos lett!!!Ki kell próbálnom! :-D

Veronika írta...

Csodálatos lett,szinte üveghatása van a kis ékszernek.