2023. május 22., hétfő

Római vakáció 2023 - 3. rész

 Az előző részben megnéztük az első napunk beosztását, most következzen a második nap látnivalóinak rövid összegzése :)

1. Campo de Fiori (piac)

Campo de Fiori, 2023

Érdemes jó korán odamenni (Olasz mércével mérve). A mi szállásunkon kilenc órától volt reggeli, ezért fél nyolc körül elindultunk a piacra. Az árusok még akkor pakoltak ki, szóval leültünk és szép nyugiban a Campo de Fiori sarkán, Dórival megittunk egy-egy cappuccino-t. 
Érdemes lehet beszerezni a szuvenírek nagy részét itt a piacon (szinte mindenhol pont ugyanazokat árulják úgyis). A tészták, különféle alkoholos italok és még a pici replikák is olcsóbbak voltak (mint a nevezetességek közvetlen közelében).

Kissé még álmos fejjel :)  2023

A piacon minden IS van, 2023

Aki szereti a "tipikus női ital"-okat, annak ajánlom a mindenféle tejszínes likőrt a piacon... Ahhhh... Imádtam :) Mivel kézipoggyásszal voltunk, és akármit, akárhogy nem lehet a fedélzetre vinni (erről az első részben már írtam) kénytelen voltam egyik este meginni :D

Crema di Fragola


2. Piazza Venezia

A Piazza Venezia látképe a Monumento a Vittorio Emanuele II kilátóteraszáról, 2023

Reggelizni visszamentünk a szállásra és utána azonnal a Piazza Venezia felé vettük az irányt. Nagyon szeretem ezt a teret (is). Mondjuk kocsival nem szívesen tévednék erre :)

 
3. Monumento a Vittorio Emanuele II (A haza oltára) és a kilátóterasz (Terrazza delle Quadrighe)

Piazza Venezia, háttérben a Monumento a Vittorio Emanuele II, 2023

Monumento a Vittorio Emanuele II. kerítése, 2023

Az ismeretlen katona sírját mindig két őr őrzi, Monumento a Vittorio Emanuele II. , 2023

A Monumento a Vittorio Emanuele II. nagyon megosztó épület az olasz emberek körében. Sokan szeretik és még többen utálják. Gúnyneveket aggatnak rá és azt mondják róla, hogy abszolút nem illik a városképbe. Mi azonban szeretjük és sosem hagyjuk ki. Annyira lenyűgöző a rengeteg dombormű, lépcső és oszlop! De a legmesésebb a kilátás a teraszról! Csodás a rálátás a Piazza Veneziára, a Forum-ra és a Colosseumra!
Az emlékműbe a belépés ingyenes, a teraszra való feljutásért viszont fizetni kell. A jegy árában azonban nem csak a kilátóterasz, hanem a Palazzo Venezia és a Museo Centrale del Risorgimento látogatása is benne van (mi nem mentünk be).
Jegyárak: a 18. életévüket be nem töltött látogatók számára ingyenes a belépés az állami múzeumokba, műemlékekbe, galériákba és régészeti területekre, így ide is. (A 12 éven aluli gyerekek csak kísérővel mehetnek.) A felnőtt jegy 15 Euró. A jegyeket előre is meg lehet vásárolni ITT, de szerintem felesleges. Mi nyitásra szoktunk odamenni, mert olyankor nincs nagy sorban állás.
Nyitva tartás: minden nap 9.30-19.30 óráig. Utolsó belépés: 18.45

Monumento a Vittorio Emanuele II. egy felnőtt és egy 18 év alatti jegy, 2023

Monumento a Vittorio Emanuele II. a kilátóterasz liftje, az épület oldalában, 2023

Kilátás, háttérben a Colosseummal, Monumento a Vittorio Emanuele II., 2023

Kilátás a Forum Romanum-ra, Monumento a Vittorio Emanuele II., 2023


Kilátás a teraszról, Monumento a Vittorio Emanuele II., 2023

Kilátás a Colosseumra, Monumento a Vittorio Emanuele II., 2023


4. Basilica di Santa Maria in Ara coeli és az Aracoeli lépcső

Az Aracoeli lépcső és a Basilica di Santa Maria in Aracoeli homlokzata

Másik kedvenc templomomhoz a, kívülről jelentéktelennek látszó, Basilica di Santa Maria in Aracoeli-hez, egy márvány lépcsőn (Aracoeli lépcső) lehet felmenni, közvetlenül a Haza oltára mellett (ha szembe állunk az emlékművel, akkor jobb oldalon). A templom legnagyobb érdekessége (számomra), hogy mind a 22 oszlopa különböző antik épületekből származik (vagyis azok kirablásából), szinte nincs is két egyforma, mégsem tűnik fel, hogy egyik talapzaton, a másik a nélkül áll, természetesen azért, hogy az eltérő magasságukat valahogyan összehozzák. Nyilván az, hogy "összelopkodták" nem dicsérendő, de próbálom arról az oldalról nézni, hogy legalább megvan, megnézhetem, ha akarnám (de nem teszem) megérinthetném.
Még egy érdekesség: az olaszok úgy tartják, hogy aki térden csúszva megy fel a lépcsősoron, az megnyeri az olasz lottót :)
Nyitva tartás: minden nap 7-19 óráig. Belépőjegy nincs, a templom ingyenesen látogatható.

Kilátás a lépcső tetejéről, 2023

A templom belseje, 2023

A templom belseje az oszlopokkal, 2019

A csodatévő Santo Bambino olajfa szobrocskát 1994-ben ellopták, csak a másolata látható, 2023

A templom oszlopaiból egy kis válogatás, 2019-2023



5. Piazza del Campidoglio és a Musei Capitolini (Capitoliumi Múzeum)

2023

Ezen a ponton kettéágazik a történetem. A  2019-es évben (a fiammal) bementünk a Capitoliumi Múzeumokba, és a Colosseumot-Fórumot csak kívülről néztük meg. Idén (a lányommal) ez fordítva volt. Ezért sajnos nem tudom az aktuális árakat, csak azt amit a net mond (16 Euró a felnőtt jegy). A helyszínen is és előre is lehet jegyet venni 1 Euró plusz díjért (online EZEN az oldalon). 
Akár bemegy az ember, akár nem, a téren mindenképpen érdemes átmenni. Az Aracoeli lépcső mellett közvetlen van egy másik, amin keresztül elérhető. Azért is érdemes erre menni, mert szép látvány nyílik a Forum-ra, és még fizetni sem kell érte, arról nem is beszélve, hogy ha valaki be szeretne menni a Fórumra, akkor a Piazza del Campidoglio-n átvágva van egy bejárat, ahol sokkal kisebb a sor, mint a Colosseumhoz közeli bejáratnál. Legalábbis mi így tapasztaltuk.

A tér közepén áll Marcus Aurelius szobra (másolat). Az eredeti a múzeumban van, 2023

A Capitoliumi farkas (másolat). Az eredeti a múzeumban van, 2023

Kilátás a Forum Romanum-ra

A múzeumok (merthogy több épületből áll) óriási gyűjteménnyel rendelkeznek, ami szerintem egy tapasztalt idegenvezető nélkül szinte befogadhatatlan, még felnőtteknek is. 2019-ben a két gyerek már az első terem után unta az egészet, ezért ezt idén "újraterveztük" és kihagytuk.
Nyitva tartás: minden nap 9.30-19.30 óráig (december 24. és 31. 9.30-14.00). Utolsó belépés zárás előtt egy órával.

 Marcus Aurelius szobra (eredeti) a múzeumban, 2019

A Capitoliumi farkas (eredeti) a múzeumban, 2019

Haldokló gallus c. szobor (másolat) a múzeumban, 2019

Föld alatti átjáró a két épület között


6. Forum Romanum

A Forum Romanum (egy része) a Monumento a Vittorio Emanuele II. kilátóteraszáról, 2023

A Forum Romanum (egy része), 2023

A Forum Romanum (egy része) bentről, 2023

A Forum Romanum (egy része) bentről, 2023

Dóri nagyon lelkes volt, a Forum minden szeglete tetszett neki - 2023

Nem is tudom mit írhatnék a Forum-ról, ami nem hangzik ömlengésnek... 2013-ban voltam, 2019-ben nem - és vérzett a szívem - most 2023-ban pedig ismét bent lehettem. Kívülről is gyönyörű persze és sok része jól látható innen-onnan, de ott sétálni ezek között a régi romok között.... Ahhhhh... Egészen pici gyerekkel nem ajánlom, és babakocsival sem merném megpróbálni :)
Fél napot simán el lehet tölteni bent, és akkor még a felét sem néztük meg.
A belépőről-bejutásról a Colosseumnál (következő pont) írok.

Kép forrása: Wikipedia 


7. Colosseum 

Colosseum, 2023

A Colosseum-nak egyetlen hibája van: a bejutás, és úgy általában minden a jegyvásárlás körül. Kezdjük az elején. A jegy (már ha sikerül megvenni), kombinált jegy. Három helyszínt foglal magában: a Colosseum-ot, a Forum Romanum-ot és a Palatinus-t. Belépőt több oldalon is lehet venni, de a hivatalos oldal a https://www.coopculture.it/it/ Normál belépőt (nincs idegenvezetés, nincs audio guide stb. ) ITT tudsz venni (már ha tudsz). A helyszínen nincs jegyvásárlás! Gyerekeknek elvileg ingyenes a jegy, de sorban kell állni, hogy kiadják! Állítólag nem is keveset. Hiába veszed meg magadnak a felnőtt jegyet, ha van gyerek, sorban kell állni. Egy Facebook-os csoportban kaptam azt a tanácsot, hogy vegyem meg a kedvezményes 18 és 26 év közötti jegyet (ami 2 Euró+2 Euró foglalás) és így elkerülhető a sorbanállás. Mi ezt az opciót választottuk, és minden rendben volt.
A Colosseumnál a jegy PONTOS időpontra szól, előtte 10 perccel lehet sorban állni. Ezt elég szigorúan veszik, mi megpróbáltunk kicsit hamarabb "belógni" de nem engedték. (Egyébként nem is érdemes, mert millióan vannak.)
Ez eddig rendben is van. Az időpontot egy hónappal hamarabb nyitják meg. Pl. ha te július 12-re szeretnél jegyet venni, akkor azt leghamarabb június 12-én teheted meg. Nézegeted szépen a naptárat (a weboldalon) és ezt látod:


A szürkével jelzett napok nincsenek még megnyitva (tehát nem tudsz jegyet venni aznapra), a pirossal jelzett napokra már nincs megvehető jegy, és a zöld... na az lenne a szabad. Ezt figyeljétek (varázslat!!!):


A két naptár között (monitorfotó mindkettő) ma eltelt egy perc és három frissítés. Elmesélem hogyan is van ez, mi hogyan jártunk és hogyan tudsz te is jegyet venni előre a hivatalos weboldalon.
Mi 2023.05.15-re szerettünk volna jegyet vásárolni. Ez volt az, amit biztosan tudtunk. Ezért 2023.04.14-én éjfél előtt tíz perccel felkeltem azért, hogy amint 2023.04.15-öt mutat az óra, le tudjak csapni a jegyeinkre (nekünk 4 db kellett). Eljött az éjfél és... semmi. A kinézett napunk szürke maradt. Hajnal háromig ültem a gép előtt, de továbbra sem nyitották meg a napot. Alig aludtam valamit, az agyam folyamatosan járt, hogy meg tudjam venni a jegyeket, így hatkor már ismét fent voltam. A nap viszont továbbra is szürke. Aznap festettük a fiam osztálytermét, így el kellett mennem otthonról. Beállítottam a telefonomat, hogy öt percenként csörgessen meg, hogy rá tudjak nézni. A pontos időpontra nem emlékszem, de a példa kedvéért: 10 órakor még szürke volt a nap és a következő, 10.05-ös jelzésnél pedig már piros! Azt hittem elájulok. Hulla fáradt voltam, alig aludtam az éjszaka, tényleg öt percenként néztem és erre ez... Félreértés ne essék, én már láttam a Colosseumot belülről, el tudtam engedni, de azt nagyon szerettem volna, hogy a lányom lássa... És egyszerűen dühös voltam az eljárás miatt. Nem akartam elhinni, hogy 5 perc alatt elkel minden jegy egész napra, hogy ezt fizikai emberek veszik meg ennyi idő alatt (egyébként most sem hiszem el).
Este beszélgettünk sógornőmmel telefonon (ő és a fia voltak az útitársaink), dühöngve, sajnálkozva, amikor is leültem a számítógép elé, és megnyitottam az oldalt, majd puszta  reflexből elkezdtem kattintgatni a frissítés gombot. Frissít-lapoz egyet a naptárban-frissít-lapoz egyet a naptárban-frissít...
mígnem egyszer zöld lett a napunk!!!! Rákattintottam és volt 3 jegycsomag két különböző időpontra. Sajnos mire a kosaramba tettem volna már kiírta, hogy nem elérhető, de innen nem adtam fel. Folyamatosan frissítgettem, míg újra zöld nem lett. Amikor megint nem sikerült a kosárba rakni, újra próbálkoztam, és kb. 10 perc után egyszer csak landolt a kosaramban 4 db jegy!! Innen már nyert ügyem volt, mert ha sikerül kosárba tenni a jegyet, akkor a rendszer 10 percet ad a fizetésre, addig "foglalja".
Azóta néhányszor kipróbáltam ezt a módszert (most, a cikk írásakor is) és ahogyan a fenti (naptár) monitorfotókon is látjátok, működik (de csak az egy hónappal -30 nappal -azelőtti napon!!)! A nap piros, majd néhány frissítés és lapozás után zöld lesz. Ilyenkor villámgyorsan kosár (érdemes egeret használni, mert én a laptop érintőjén vacakoltam). Sógornőm szerint telefonon ez nem működik, én azon nem próbáltam. 
A "sima" jegy ára felnőtteknek: 16 Euró + 2 Euró foglalási felár
Nemzeti ünnepeken ingyenes, de sorban kell álli.... elég sokat... nagyon-nagyon sokat...
Nyitva tartás: A pontos nyitva tartást ITT találod, ami engem ebből érdekelt az a következő: március 27-től augusztus 31-ig: 9.00-19.15-ig. Utolsó belépés zárás előtt egy órával. 


Colosseum belülről 2023

Colosseum - Mi már bent vagyunk :) 2023

Colosseum belülről 2023

Colosseum belülről 2023

Colosseum - Mi már bent vagyunk :) 2023

Mi úgy csináltuk, hogy a Capitolium "mögötti" bejáraton bementünk a Fórumra, ott jól kisétáltuk magunkat, majd kimentünk a Colosseumnál (a Palatinus kimaradt szinte teljesen). Elmentünk enni egyet (a kajákról majd a következő részben), és aztán az időpontunkra visszamentünk. A hölgy a bejáratnál azt mondta, hogy mindegy, hogy 24 órán belül mikor megyünk a Fórumra, de a Colosseumhoz csak a pontos időpontra lehet odamenni. Ha lemaradsz, kimaradsz :)

A Roma Pass-ról... Régen, 2013-ban a férjemmel megvettük a Roma Pass-t és jó befektetés volt. Az első két múzeum ingyenes volt vele, nem kellett sem regisztráció sem semmi a világon. Lecsippantottuk a kapunál a kártyát és kész. Az első két múzeumnál visszahozta az árát, utána meg tulajdonképpen ingyen tömeg-közlekedtünk. Az okosok viszont azt mondják, hogy most már egyáltalán nem éri meg. A Colosseumnál pl. ugyanúgy jegyet kell vadásznod magadnak a weboldalon és ki kell fizetned a regisztrációs díjat is. Sok mindent nem tudok mondani róla, mi nem vettük meg. Utána kell számolni, megéri-e :)

FRISSÍTÉS: Most szóltak, hogy 2023.05.15-től megszűnt az aktuális napra szóló jegyek online árusítása!!! A belépőket az amfiteátrummal szemben levő jegyirodában lehet megvásárolni (de csak az aktuális napra). Itt csak látogatók tudnak jegyet venni, idegenvezetők, jegyüzérek nem!!! Természetesen a megvehető jegyek száma korlátozott (de legalább van)!!
Jövőre egyéb változtatásokat is terveznek.


+1 ötlet: San Pietro in Vincoli, Michelangelo híres Mózes szobrával és Szent Péter láncaival

San Pietro in Vincoli kívülről, 2019

San Pietro in Vincoli belülről, 2019

Michelangelo Mózes szobra, 2019

Szent Péter láncai, 2019



+1 ötlet: Il Gesú (Chiesa del Santissimo Nome di Gesù all’Argentina)

Az Il Gesú homlokzata

Az Il Gesú belső tere

Az Il Gesú mennyezete

Az Il Gesú belső tere

"Az Il Gesù templom (teljes nevén Chiesa del Santissimo Nome di Gesù all’Argentina) a jezsuiták anyatemploma Rómában; a város első és egyik leghíresebb barokk temploma, egyúttal a barokk építészet archetípusa. A Piazza della Rotonda közelében magasodik." - Wikipedia

Nincsenek megjegyzések: