2023. május 19., péntek

Római vakáció 2023 - 1. rész

Nemrégiben (igazából három napja még ott voltam) Rómában jártam a lányommal. Mondhatni hagyomány már nálunk ez a "kirándulás", (nem)kis túlzással "hazajárok" ebbe a mesés városba. Az alábbi poszt nem kérkedés akar lenni! Az indulás előtt 80 weboldalról, 5 Facebook csoportból, és számtalan videóból próbáltuk összeszedni az információkat, amire szükségünk volt. Arra gondoltam, másnak talán meg tudom könnyíteni a dolgát néhány jól bevált és tesztelt információval/módszerrel :)

A Colosseum a II. Viktor Emánuel emlékmű kilátóteraszáról (2023.05.15)

Az első alkalommal (2013-ban) a férjemmel voltunk kettesben három napot, a gyerekek még kicsik voltak, erről az alkalomról nem tervezek túl sokat írni most, néhány helyen említés szintjén előkerül majd. Másodszorra a sógornőm találta ki (szerencsére), hogy mivel a nagyobb gyerekeink éppen ötödikesek, és fognak Rómáról tanulni, vigyük el őket oda. Fergeteges ötletnek tartottam, és természetesen azonnal benne voltunk. Ez az utazás a nagyokkal 2019-ben volt, a pandémia előtt. Azóta sok minden megváltozott, igyekszem majd a tapasztalatainkkal együtt leírni a változásokat is. Előre leszögezem: NEM vagyok idegenvezető, NEM fizet nekem senki semmilyen "reklámért", én/mi csak mezei utazók vagyunk, három látogatás szervezésével-tapasztalatával a hátunk mögött (ami nem sok, de nem is kevés), melyek közül az egyik még olyan friss, hogy érdemesnek tartom leírni :) A cikkben csak és kizárólag saját fotók fognak szerepelni, melyek leginkább a két utolsó kirándulás alkalmával készültek, de igyekszem a fotók alatt minden információt felírni.

Repülőjegy-csomagok: Rómába - úgy mint a világ szinte összes pontjára - el lehet jutni "fapados" (Wizzair, Ryanair) és "normál" légitársasággal egyaránt. Mi kipróbáltuk mindkettőt. 2013-ban a nagymamám repült Oroszországba, Római átszállással. Mivel már akkor sem tartozott a tinik közé, és ez volt az első repülése, gondoltuk elkísérjük az Örök Városig, segítünk tájékozódni a kapuk rendszerében (pedig mi is akkor repültünk először). Az Alitalia-val utaztunk, ami kényelmes volt, gyors és tiszta. Csak drága. Nagyon drága. Bevallom, akkor még nemigen értettünk ehhez, örültünk életünk első repülésének és Rómának :) a Repülési idő Budapest-Ciampino között minimális, a levegőben töltött idő kb. másfél óra.

A fapados járatokra most már csak egy, meghatározott méretű poggyász vihető fel ingyen.  A Wizz Airnél ez 40x30x20 cm, a Ryanairnél valamivel kisebb 40x25x20 cm lehet. Azt gondolnánk, hogy ez elég lehet három napra (és van akinél ez tuti így van). Mi azonban az elsőbbségi opciót választottuk (mindjárt le is írom, hogy miért), amiben ez mellé a kisméretű poggyász mellé, fel lehet vinni a fedélzetre egy nagyobb, maximum 10 kg súlyú bőröndöt is. Ennek mérete a Wizz Airnél 55x40x23 cm, a Ryanairnél 55x40x20 cm. (Ez 2023 májusi adat, utazás előtt érdemes ellenőrizni a légitársaságnál!!!)

Fedélzeti poggyásznál figyelni kell a folyadékokra. Ezeket minden esetben fejenként egy, maximum 20x20 cm-es, átlátszó és visszazárható tasakba kell tenni, ami maximum 1 literes űrtartalmú lehet. A flakonok, tégelyek stb. tartalma nem haladhatja meg (darabonként) a 100 ml-t és összesen nem lehet belőlük több, mint egy liter. Ezt a pakkot ellenőrzésnél mindig kivetetik a poggyászból, és szigorúan ellenőrzik. Folyadéknak minősülnek a krémek is, mint pl. a fogkrém, a szempillaspirál stb. Ami nem szabályszerű azt könyörtelenül kidobatják! Maximum a duty free-ben lehet tehát egy literes Limonchello-t venni :D de azt is érdemes odakinn meginni, mert haza már nem jöhet veled :)

Ami minket a plusz poggyász megvásárlására ösztönzött az az, hogy egyrészt a reptéren, induláskor nem kell várakozni a Chack-in pultnál (egyből lehet menni a biztonsági ellenőrzéshez), és leszálláskor sem kell várni a bőröndre. Másrészt itt van ugye ez a fránya időjárás... A legtöbb utazási iroda, blogger, idegenvezető stb. mind azt javasolja (és egyet is értek), hogy utazzunk tavasszal vagy ősszel. Jogos. Nyáron, a negyven fokban felmelegedett kőépületek között sétálni nem egy leányálom. Igen ám, de mikor esik a legnagyobb valószínűséggel csapadék? Na mikor? Igen, pontosan. Tavasszal és ősszel (de leginkább októberben és novemberben). 2013-ban a férjemmel úgy fogtuk ki az időpontot, hogy az utolsó nap leszakadt az ég. Már itthon láttuk, hogy eső lesz, gondoltuk ez nem lehet akadály. De higgyétek el, VAN az az eső, amiben már nem lehet sétálni vagy andalogni, bármennyire szeretnénk is. Na mi akkor, utolsó nap, pont kifogtunk egy ilyet. Konkrétan rommá áztunk volna, ha nem csináljuk azt, hogy fokozatosan üzletről-üzletre haladva (eső kis mértékű csitulásakor egy ajtóval odébb osonva) mászunk vissza a hotelbe, ami ráadásul jóval kintebb volt a központtól (de erről majd később). Tehát amit mindenképpen ajánlatos vinni, ha bizonytalan az előrejelzés az a váltócipő. Mert ha első nap esik, igen-igen kényelmetlen lehet három napig ugyanabban a vizes cipőben tocsogni.

Sokszor hallom/látom, hogy úgy vásárolják az emberek a repjegyet, hogy este érjenek oda, alszanak egyet és másnap kipihenten indulnak. Háááát... ha egy hétre megyek, akkor oké. De ha csak három napom van én nem szívesen vesztenék el egyet. 2013-ban a férjemmel este fél nyolcra értünk a szállásra, hulla fáradtan, beájultunk az ágyba és ezzel elvesztettünk egy egész napot. Az utóbbi két kirándulásnál viszont úgy foglaltunk, hogy első nap délelőttre legyünk ott, és harmadik nap csak este(felé) kelljen eljönni. Ez a gyerekeinknek és nekünk is nagyon bevált!!! 2019-ben már reggel nyolcra ott voltunk, így nem éreztük, hogy elvesztegettük volna az időt. Természetesen estére mindenképpen elfárad az ember, de majd éjjel kialussza magát :) Hazafelé pedig csak hatkor indult a gép, ami szintén adott nekünk még majdnem egy teljes napot és a nyolc órai hazaérkezés sem volt még túlságosan későn. Ez most 2023-ban csak annyiban módosult, hogy ennyire korai gépet nem találtunk, de délre így is bent voltunk a szálláson.

Tankolják a gépünket Budapesten, az indulás előtt (2023.05.14)

Bejutás a reptérről: Rómának két reptere van. A Fiumicino és a Ciampino. A Fiumicino ( teljes neve: Aeroporto internazionale Leonardo da Vinci) jóval nagyobb, és távolabb van kissé Róma központjától mint a Ciampino. 2013-ban az Alitália gépe landolt itt, de úgy tudom, jelenleg a Wizzair gépek érkeznek ide. A Ryanair járatai (amivel mi 2019-ben és most, 2023-ban is mentünk) a Ciampino-ra (teljes neve: Aeroporto di Roma Ciampino - G. B. Pastine) szállnak le. Ez egy icipici kis reptér, közelebb a központhoz. Mindkét repülőtéren jelen vannak a Shuttle buszok. Mi ezt preferáltuk mindhárom alkalommal. Teljesen felesleges előre jegyet venni rájuk, bőven jó a buszon. A reptér kijáratánál állnak sorban, ahogy megtelnek, indulnak is a Terminibe (Róma központi pályaudvara). A Ciampino-ról a menetidő kb. 40-50 perc, a forgalomtól függően. Mi néhány napja 7 Eurót fizettünk a jegyért. Ezek a buszok kb. este 11-ig járnak, utána csak a Taxi marad... de... A Taxit nem ajánlom! legalábbis a reptértől befelé semmiképpen. Elvileg fix tarifával dolgoznak, ez ki is van írva a kocsik oldalára, csak az a baj, hogy nemigen érdekli őket. Simán 20 Euróval többet mondanak, ha be akarsz szállni. Persze lehet bőszen mutogatni a kocsi oldalára kiragasztott matricára, csak legyint egyet és megmagyarázza, hogy az már kívül esik a tarifába eső zónán (nem, a miénk nem esett, megnéztem, de pl. a Vatikán már tényleg kívül van). Szóval szemetek. Tényleg. Csak akkor nem vágnak át, ha nem hagyod :)
Fiumicinoról van vonat is (Leonardo expressz) szintén a Terminibe, de minimum kétszer annyiba kerül, mint a busz (a pontos összeget nem tudom kb. 14-15 Euró), viszont ha jól emlékszem éjfélig közlekedik. A Ciampino-ról átszállással a sima római tömegközlekedéssel is be lehet jutni, de ezt nem próbáltuk ki két gyerekkel és egy halom csomaggal :) A 7 Eurós Shuttle nem megfizethetetlen, minimum negyed óránként jár és a Termininél tesz le.

Aeroporto di Roma Ciampino - G. B. Pastine (2019)

Shuttle busz jegy (2023.05.14.)

Továbbjutás a szállásra: Erre mi a sima római tömegközlekedést választottuk (nekünk a 64-es busz volt jó). A Terminiben lehet venni jegyet (1,5 Euró). Semmiképpen nem érdemes bliccelni, eddig majdnem minden járaton találkoztunk ellenőrrel. A magyarországi buszokkal ellentétben legtöbbször a hátsó ajtón kellett felszállni, itt voltak az érvényesítő automaták. Hiába van jegyed, ha nem érvényesíted, megbüntetnek!!!!! Két színű automata van a buszokon (ha jól emlékszem kék és sárga). A sárga színű az amelyikkel ezeket a jegyeket érvényesíteni lehet.

Szállás: Nyilván mindenki a pénztárcájához (is) választ szállást én senki zsebében nem szeretnék turkálni, de azért van néhány javaslatom.
Az első: minél közelebb a Piazza Navonához, annál jobb :) Mint már fentebb is említettem az első alkalom (2013) Rómában volt a "tanulópénz". Az utazási iroda, ahol a férjem a repülőjegyeket vette három szállást kínált fel, hogy válasszunk. Végül a "csendes" értékelése miatt egy nagyon kívül eső szállást választottunk (nagyon-nagy hiba volt!). Csak metróval volt viszonylag gyorsan elérhető és gyűlöltem a hatalmas bőröndöket oda-vissza cingabangálni. A metrón kétszer voltunk tanúja rablási kísérletnek. Nincs kizárva, hogy én vagyok hisztis, de ezt köszi nem...
2019-ben és most 2023-ban két különböző, de központi helyen szálltunk meg, és egyszerűen nem tudok jobb helyet elképzelni szállásnak. Minden közel van. A Vatikán ugyanúgy, mint a Colosseum. Mert hát igen... a kettő nincs közel egymáshoz, de mindkettő közel van a Piazza Navonához. :)
A második: nekünk fontos volt, hogy a szállás vállaljon csomagmegőrzést! Mert képzeljük el, hogy odaérünk a szálláshoz 10-re, de csak délután egykor vagy kettőkor lehet elfoglalni. Addig mit csinálunk? Csomagokkal, bőrönddel nézünk várost? Vagy elveszítünk 2-3 óra hosszát, míg a szálloda előcsarnokában dekkolunk és várunk a szobára? Vagy lerakjuk a Terminiben egy csomagmegőrzőben? De ugyanez hazafelé rosszabb. Átlagosan 10-ig kell elhagyni a különböző szállásokat az elutazás napján. De ha csak hatkor indul a repülő, mit kezdünk a csomagokkal?
Mindkét szállás, amit ajánlani fogok, vállalta, hogy elteszi/megőrzi a csomagjainkat és ez hatalmas segítség volt!!!
2019-ben a Hotel Navona-ban szálltunk meg. Mikor megláttam a sarokkádat majdnem dobtam egy hátast :) Tisztázzuk gyorsan az anyagiakat is. 2019-ben a repjegy és a szállás reggelivel 150ezer Forint volt kettőnknek. Sajna azóta elszállt az árfolyam, jóval többet fizetünk az Euróért, így néztünk egy olcsóbb (de nem kevésbé jó) szállást.

Hotel Navona 2019

2023-ban végül a Palazzo Fracassini B&B mellett döntöttünk. Egyetlen hátránya ennek a szállásnak az, hogy a harmadikon van, a lift pedig (amibe amúgy is csak max. 2 ember fér, csomagok nélkül) pedig csak a másodikig megy. De ne olyan lépcsőket képzeljetek el, mint itthon. Eszméletlen meredekek és a lépcsőfokok hatalmasak. :) Persze megmásztuk őket, nap mint nap gond nélkül :) A piszkos anyagiakat tekintve, a repjegy és a szállás reggelivel kb. 240ezer Forintból jött ki kettőnknek.

Palazzo Fracassini B&B, 2023

Látnivalók: Talán ez a legnehezebb része a dolognak. Egyrészt mindenkinek más tetszik, másrészt az sem mindegy, hogy az ember mennyit bír sétálni egy nap, mennyi ideig fedez fel egy-egy látványosságot, mennyi pénzt szán belépőkre (na és persze sikerül-e egyáltalán belépőt vennie - de erről majd később), mekkora gyerekkel utazik, milyen fizikai állapotban van, milyen az időjárás stb. stb. stb. Természetesen az sem mindegy, hogy az ember mennyit bolyong, andalog a látnivalókat keresgélve.

A mi bevált listánk a következő...

Első nap (vasárnap) 2023:
  • Érkezés a szállásra (délelőtt)
  • Piazza Navona és a Fontana dei Quattro Fiumi (Négy folyó kútja)
  • Piazza della Rotonda és a Pantheon
  • Chiesa di Sant' Ignazio di Loyola
  • Fontana di Trevi (Trevi-kút)
  • Spanyol lépcső (2023-ban kihagytuk és helyette elsétáltunk az angyalvárig)
  • Castel Sant'Angelo (Angyalvár) 2023-ban belefért volna a napba, hogy bemenjünk, de inkább sétáltunk)
Második nap (hétfő) 2023:
  • Campo de Fiori (piac) - még reggeli előtt
  • Reggeli a szálláson
  • Piazza Venezia
  • Monumento a Vittorio Emanuele II (A haza oltára) és a kilátóterasz (Terrazza delle Quadrighe)
  • Basilica di Santa Maria in Ara coeli és az Aracoeli lépcső
  • Piazza del Campidoglio és a Capitoliumi múzeum (2019-ben bementünk a múzeumba, 2023-ban csak kívülről néztük meg)
  • Fórum Romanum (2019-ben csak kívülről néztük meg, 2023-ban bementünk)
  • Ebéd
  • Colosseum (időpontra)
  • Esetleg a San Pietro in Vincoli templom, ahol Michelangelo híres Mózes szobra van (2019-ben megnéztük)
  • Il Gesù (hazafelé tartva)
Harmadik nap (kedd) 2023:
  • Ponte Sant'Angelo (Angyalhíd)
  • Castel Sant'Angelo (Angyalvár) csak kívülről
  • Vatikáni múzeum (2013-ban megnéztük, 2019-ben és idén kimaradt, mert szerintem még egy felnőttnek is sok, nemhogy gyerekeknek)
  • Piazza San Pietro (Szent Péter tér)
  • Basilica di San Pietro (Szent Péter Bazilika) 2013-ban kimaradt, 2019-ben és idén megnéztük
  • Kupola (2013-ban kimaradt, 2019-ben felmentünk, idén csak a tetőteraszig jutottunk)
  • Séta vissza a szállásra, majd Taxival a reptérre

A következő részben kivesézzük a látnivalókat, nyitva tartásokat (vannak látványosságok, amik a hét bizonyos napján zárva vannak) a jegyvásárlás nehézségeit és hogy hogyan lehet (megpróbálni) elkerülni a végtelen sorokat.